Helenas mumsiga muffins

Kära läsare, vänner och ni andra!
Härom dagen fick jag ett infall att baka. Jag älskar ju att baka, eftersom det är något jag gjort ända sedan jag kunde stå på mina egna två ben! Och nu bakade jag då alltså muffins. Oftast brukar jag följa klassiska recept ur typ "Sju sorters kakor" som säkert varenda människa har, men nu letade jag upp ett helt nytt recept. Och dessa muffinsar blev görgoa på ren göteborska så jag tänke vara så generös och dela med mig till er;) Av receptet alltså, kakorna i sig är slut hehe..
Så för er chokladlovers, varsågoda:

Receptet är för 12 st muffins storlek L
Sätt ugnen på 175 grader så snart du kollat att du har alla ingridienser hemma!
Du behöver:

4 dl vetemjöl
2 dl socker
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja (inte olivolja!)
12 st chokladbitar tex blockchoklad

Do it like this:


Blanda mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao i en bunke. Ta en annan bunke och vispa ägg, mjölk och olja i ungefär en minut med hjälp av en elvisp. Sedan rör du samman allt i en av bunkarna du redan användt, för att minimera den tråkiga disken!

Om du använder en amerikansk muffinsplåt så glöm inte att pensla olja i formarna, annars kan man ju alltid använda vanliga pappersformar för den som älskar att söla.. Hur som helst, häll i smeten i de 12 formarna och lägg sedan i en chokladbit i vardera muffin! In med plåten i ugnen och låt den vara där i ca 20-25 minuter!
Sen när det börjar lukta gott och de ser klara ut, är de också antagligen också det, då är det dags att ta ut dem och låsa in dig i ett rum med dina nybakade muffins!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0