Kia ora


Nu har vi gatt i skolan i fyra dagar, men kanns som mycket langre! Natten mellan tisdag och onsdag var vi och besokte maorier i deras by. Det var sa himla haftigt och kul! Forst pa morgonen kom tva killar till klassen och skulle lara oss om deras kultur och vett och etikett. Vi gick igenom hela valkomstcermonien, vad som skulle handa och vad man skulle gora. Det var en hel vetenskap, sa jag ska nog inte skriva allt, men det hela borjade med att vi skulle samlas utanfor grinden till deras hus med killarna i klassen langst fram for att "skydda oss".
Nar vi val stod dar hade jag san hjartklappning, var helt livradd! Vi stod dar som en samling skramda turister nar tva krigarkillar kom med skinke pa sig, skrek och rackte ut tungan. Efter att vi forklarat att vi kom i fred genom att ta upp en grej de slangde pa marken, blev vi kallade in i huset. Sen var det massa tal pa maorispraket, sanger och till sist hungi, da man ska ga runt och ta alla i hand, pressa pannan och nasan mot varandra!
Det var verkligen hur haftigt som helst bada dagarna som vi var dar, vi at, promenerade, larde oss historia, maoriska, nagra sanger och massa annat! Det var det haftigaste ever!

Igar var vi pa kareoke har i Nelson. Det var jattekul, men jag hade borjar bli forkyld och sjalvklart tappade jag da rosten igen! Just my luck.. Nu maste jag vara tyst, och det vet nog alla hur det gar. Inte bra! 

And now, lite bilder!

     



   


 

Ha det sa bra, kia ora pa er!!

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Kia ora på dig också! Vilket härligt mottagande ni verkar ha fått! Jag kan tänka mig att landskapet är helt sagolikt. Är lite nyfiken på vad ni får göra i skolan? Vad äter ni för mat? Vad spelar dom för musik? Här spelas det bara flöjt numera. Janne har skaffat inte mindre än TVÅ tvärflöjter och jag har fått fram alla mina tre. Eddie är inte hemma just nu, men han får skriva om sitt jullov när han kommer hem. Ha det super så länge, så hörs vi!



Jättekramar, Storasyster.

2009-01-16 @ 22:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0